söndag 5 juli 2009

Får man presentera...

...systrarna Pemberton?
Francesca, Cornelia och Felicia tillhör rosgruppen mochatarosor eller myskroshybrider, och blev framodlade av den engelske kyrkoherden Joseph Hardwick Pemberton(1850-1926) med hjälp av systern Florence och trädgårdsmästarparet John och Ann Bentall.
Francesca introducerades 1922, och den är ny i vår trädgård, sedan förra året.Med ett skört, men vackert växtsätt, och doftande, med underbara gula, spetsiga knoppar!

Rosen Cornelia kom 1925, och den har funnits i vår trädgård sedan -99, och bildar numera en mindre klängros, som täcker upp bra längs vår rostunnel av armeringsnät.
Rosenknop-parna är rödorange-rosafärgade och när blomman slagit ut, skiftar färgen beroende på väder, värme och tid på året.
"Cornelia" är romantiskt dubbelblom-mande och rikblommande med stark myskrosdoft, och hos mig är den återblom-mande till första frosten. Nu under värmeböljan har den blommat på rejält, så nu har jag börjat klippa bort överblommat, för att släppa fram nya blombärande skott.
Jag tycker nog att "Cornelia" hos mig i min varma zon, är en frisk ros, men jag har hört talas om att den kan kinka i kallare zoner.
En ros, som däremot är lite skörare, men kan i varma lägen, odlas som en mindre klätterros, är "Felicia", som kom 1928, två år efter kyrkoherdens död.
Romantiskt utseende, och mycket god doft, men känsligare för sjukdomar, tycker jag, som en vår fick klippa bort en rejäl kvist, som var angripen i barken av någon slags rötsjukdom. Vi köpte vår "Felicia" 2005, och den växer mot ett plank, i ett rätt så bra läge. Återblommar gör den senare på sensommaren.
Det finns några "systrar" till:"Penelope" och "Kathleen",(och kanske fler?) som än så länge inte finns i vår trädgård, men jag är svag för myskroshybrider, helst Pembertons, och det finns några till Pembertonrosor i rabatterna, men det tar vi en annan gång...

9 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Det var tre vackra systrar...Blir lite nyfiken...hur många rosor har du?

Jenny Oak Fae sa...

HELT underbara rosor!!!

: )

Tack snälla för din kommentar inne hos mig..!

Önskar dig en fin ny vecka!

KRAM, Jenny

<3

Katarina sa...

Vad trevligt att få bli presenterad för Cornelia och Felicia! De verkar söta och rara båda två! Francesca har jag redan träffat - hon kom till oss via en felleverans för ett par år sedan - och det är jag så glad för! Hennes lite sämskskinnsgula färg är så läcker och när blommorna sedan bleknar...då är hon grann!
Katarina

Inger sa...

Myskroshybrider är verkligen fina men tyvärr inte härdiga hos oss. Provade 'Felicia' för länge sen men den dog.

AnnA sa...

Ann-charlotte, jag kanske har ovanligt många rosor för att bara ha en villaträdgård...Men jag har inte räknat hur många, men jag listar alla rosorna i min trädgårdsdagbok, och så uppdaterar jag listan minst en gång om året. Det är ju så, att en del rosor överlever i många år, ocxh andra försvinner efter bara några år...Men det börjar bli rätt så fullt, så jag försöker hålla mig till att jag mestadels fyller på min samling med myskroshybrider.
Katarina, jag måste bara rekommendera "Cornelia" då för dig, om du kan ha "Francesca". En mycket speciell ros, med varierad färg.
Inger, det finns myskroshybrider som klarar zoner längre upp - bl a"Vilhelm", tror jag - men "Felicia" räknas som en av de kinkiga madammerna...
Tack för att ni tittat in!
Hälsn
AnnA

AnnA sa...

PS!
Jema/Jenny, jag gillar din härliga blog. den sticker ut.
Ha det!
hälsn
AnnA

elle-melle sa...

Det er så flott å lese i bloggen din når du skriver om dine egne erfaringer, det liker jeg godt.
Det var noen flotte søstre.
Jeg kjenner ingen av dem personlig, men har hørt og lest om dem.
Jeg fikk veldig og plutselig trang til å skaffe meg 'Cornelia'.

AnnA sa...

Juni, "Cornelia" är en trevlig&underbar ros!
Tack för alla kommentarer!
hälsn
AnnA

Vilt og vakkert sa...

Heisann AnnaA...
det er altså her søstrene holder til...
Rart jeg overså dem!
Felicia er da skjønn.
Tror jeg må utvide rosebedet mitt til våren med noen av de rosene du har i haven og på bloggen din!
Vi har presentasjonen være som den er med en link til disse bildene!