tisdag 8 december 2009

Rosiga kort...

...att ge bort tillsammans med presenter...
...och så knyter man ihop med en rosett, och stoppar ner alltihop i matchande brun påse.
Det är bra att ge bort presentkort till en plantskola till en trädgårds-intres-serad. Det kanske kan bli fröer, eller en ny ros till nästa år?
En bekant bloggarvän fyllde år, och ville också byta julklapp med mig.
Ett avslöjande av den änglalika födelse-dagspre-senten.(En "don't worry-angel" att hålla i handen vid ögonblick man hade behövt en ängel att hålla i handen.Klicka upp bilden, så syns ängeln bättre.)
Hoppas du hade en bra födelsedag, Maria!
Mina klippta och rivna collagekort -"scraps"- bygger på mina egna omredi-
gerade foton, och på det sista kortet är "grund-fotot" ett foto av Austinrosen "Gertrude Jekyll".
Rosen kom redan 1986, och är en rabatt- och buskros, med utsökt vackra, doftande blommor.
Min erfarenhet av rosen är att den inte blommat fullt så rikligt, som jag förväntade mig, men jag är egentligen inte heller någon fan av David Austins rosor.

Kvinnan som givit namn åt rosen är en av de stora kända pionjärerna inom trädgårds-historien, och hon levde och verkade i engelska Surrey 1843-1932.
Gertrude Jekyll var den tidens trädgårdsdesigner, och hon skapade över 400 trädgårdar i England, Europa och USA.
Hon var författare till många böcker och artiklar om trädgårdsskötsel, en begåvad målare och fotograf, och känd för sitt samarbete med arkitekten Edwin Lutyens.
En av hennes kända trädgårdar och hem under många år var "Munstead Wood."
(Bilderna på Gertrud är lånade hos Google.)

4 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Det är så mycket roligare att få handgjorda personliga kort än massproducerade....

Annie - Annalunda sa...

Stor varm grattiskram till dig idag på Annadagen!!! Vilka underbara kort du visar Anna. Du missar väl inte min utlottning!?

Annakram från Annalunda!!!

Inger sa...

Vad duktig du är, så fina roskort kan jag inte göra, men önskar att jag kunde. Ha det gott!

Anonym sa...

It's very effortless to find out any matter on net as compared to
textbooks, as I found this piece of writing at
this web site.

Have a look at my web blog - buy vine followers