torsdag 10 december 2009

BLOOMING FRIDAY: En ros är en ros...

...och en julros är fortfarande en Helleborus, fast placerad på rosduk, och med en bukett rosor från torget, som skall på tork...
För att se mer inspirerande julroserier gå HIT.


Annars väntar lussehelgen, och vad vore mer passande att presentera rosen "Lichtkönigin Lucia", en tysk buskros av Kordes från 1966.
Rosen går även att använda som klätterros, och kan då bli ungefär 3 m hög.
Doftande, remonterande gula blommor, och kan odlas till zon 4.
Fotot är inte tagit i vår trädgård, då jag själv aldrig lyckats med att få lucian att trivas hos mig.
En annan gul ros, är rosen "Peace", som jag odlar som friväxande stamros i rabatten.
Denna ros odlades fram i Frankrike 1942 av Meilland, och introducerades som "Mme A.Meilland", namngiven efter förädlarens moder.
Under andra världskriget smugglades okuleringsris över till USA, och då buketter med blommor av denna ros stod på borden framför delegaterna på FN's fredskonferens 1945 döptes rosen om till "Peace".
Denna ros är en av världens mest kända och saluförda ros, och den är känd för sina enormt, stora gula rosor med rosa skiftningar.
Peacerosor kan odlas både som busk-och rabattros, och det finns även en klättrande variant, som jag dock tror inte är så härdig här i Sverige.
Rosen doftar och remonterar, och kan odlas till zon 5.

En lite ovanligare "fredsros" är rosen "Pax", som den engelske rosodlaren Pemberton introducerade 1918, som ett av minne av att 1:a världskriget var slut.
"Plantera en rabatt med Pax, och fira freden", var hans motto...Kanske lite väl mäktigt då "Pax" anses kunna växa till sig till iallafall storleken 1,5x1,2 m...
Rosen "Pax" räknas in i gruppen mochatarosorna, och har krämvita, remonterande och doftande blommor.
Kan odlas till zon 3.
I vår trädgård är "Pax" en rätt så ny sort, så än så länge har jag inte sett någon större blomning.

Slutligen, har jag fortsatt att pyssla lite med rosigheter på mina scraps, och här är en hemlig julgåva: en minitavla i passepartout, som snart skall paketeras och skickas till "hemlig" adress".

Min syster fyller år i början på januari, och skall få denna almanacka, med medföl-jande grattiskort, dock utan ros på, men det finns ju en hel del rosor i almanackan.
Se själv HÄR

Och så har jag gjort en del rosiga julkort, som jag skall ge bort nu till jul.

















Trevlig lussehelg på er allihopa!
För att se fler bidrag till denna Blommande Fredag, gå till KATARINA med bloggen "Roses&Stuff".

6 kommentarer:

Inger sa...

'Lucia' var en av de första rosorna jag köpte för väldigt länge sen. Gillade inte den skarpgula färgen utan skiftningar, så jag blev faktiskt lite glad när den dog.
Önskar dig en fin Luciahelg!

Katarina sa...

Anna, vad du är kreativ och skapande! Det är så inspirerande att läsa dina härliga inlägg! Jag har inte Peace själv, men tycker den är väldigt vacker. Däremot har jag rugosan Rugelda som likanar Peace lite, lite grann.
Ha en skön lördag - ikväll har vi stort glöggkalas så jag har massor att göra...
Kram!

AnnCharlotte sa...

Peace finns i min jobbträdgård, den har stora härliga blommor, ända in i november.

lareine sa...

These are wonderful gifts and cards, not only because they are beautiful but they are also done with love and care. And it's a nice post about "peace" roses - for yuletide season is also a season of peace and love:)

knatten sa...

Vad kul att hitta en som gillar rosor. Jag är oxå en stor rosälskare. På min gamla blogg (trädgårdsbloggen) har jag gjort sååå många inlägg med rosor men på den blogg jag är nu har jag inte hunnit få in alla mina rosor ännu.
Ha en bra söndag. /Mia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det finns så många olika rosor och jag tycker om dem alla.
Trevlig helg
Birgitta