fredag 18 december 2009

BLOOMING FRIDAY:Röd och gul tid...

...med tomteri och saffransbulle, och lite änglaliv.Men, hoppla! Denna blommande fredag är ju mera...

...så här vinterlik.
Men fotot togs i onsdags på förmiddagen, och visst, jag såg hur snöflingorna började virvla i luften...Senare under kvällen blev det lite mera snö, och ännu lite mera snö... och slir på vägarna, och väldigt vinterlikt på verandan. Se HÄR.
Ängeln hittade jag förresten på PRÄSTBOSTÄLLET, när jag senast var där, och vem kunde motstå den?!!!
Dessutom är det röda rosor kring änglavingarna, som får mig att gå vidare till rosen, som växer i bakgrunden där bladen kanske skymtar. I vilket fall...
... växer rosen
"Flammen-tanz" invid vår träveranda.
Enligt våra grannar som bott här intill sedan huset byggdes 1965, blev den planterad någon gång vid nybyggna-tionen och anläggningen av trädgården, vilket visar på rosens livskraftighet.

Iallafall, är den röd (åt det tomteröda, kanske?)denna rätt så vanliga, tyska klätterros av Kordes från 1955.
Engångsblommande, men den blommar så pass rikligt och länge, att man blir rätt så nöjd med den blomning den ger, och dessutom är det en tålig, frisk ros, som går att odla till zon 6.
Blommorna är vackra och lätt doftande och fungerar att ta in som snittblommor.
"Men hu då, är människan färgblind?!!!"
Av någon märklig anledning blev en stamros av rabattrosen "Victor Borge", av den danske odlaren Poulsen, planterad under "Flammentanz", och här bidrar dessa rosor till detta färgstarka arrangemang.Smaklöst eller inte, men iallafall en färgklick!
Rosen "Victor Borge" kom 1991, och har fått sitt namn efter en dansk-amerikansk pianist.(Se HÄR)
Rosen är lite gulorange till laxrosa. (Åt saffranshållet, eller?)
En vacker rabattros, med vackra blommor, men en aning "malplacé" hos mig.
Remonterar, doftar och anses ganska frisk, och den kan odlas till zon 3.
(Jo, jag har tänkt mig en flytt av stamrosen, men har ännu ej bestämt mig för någon plats...)

Trevlig Helg på er allihop!

För att se fler Blommande Fredagsbidrag gå till KATARINA på Roses&Stuff.

8 kommentarer:

Inger sa...

Underbart med rosbilder i december, du gör mig glad! 'Victor Borge' är verkligen iögonfallande och har lite väl stora blommor för mig.
Trevlig helg!

Magdalena sa...

Så vackert med rosr som lyser upp våran nu så mörka tillvaro man blir riktigt glad:))

Ta en t

Lillebeth sa...

Härligt med rosor mitt i all kyla och snö. Tack! Ha det gott!

Katarina sa...

Victor Borge har jag faktiskt sett på konserthuset i Göteborg och honom gillade jag! Liksom rosen han förärats - väldigt vacker!
God helg!

knatten sa...

ljuvligt med lite rosor i smällkalla vintern./Mia

AnnCharlotte sa...

Härliga rosbilder...tomtar är ju inte precis det man tänker på när Flammentanz blommar under sommaren ;)

Anonym sa...

Absolut inte smaklöst med rött o aprikos blandat! Jag älskar den kombinationen, men faktiskt har jag inte så mycket tankarna åt denna kombination av rosor just nu! Här är 7 grader minus och för vår del massor av snö! Härligt!Men visst kan tankarna lätt flyga iväg åt blomstertid av din underbara rosbilder!
Kram o ha en riktigt god snöig jul! Lenas trädgård

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Kan godt forstå at du bare MÅTTE ha den engelen.
Så søt og vakker med roser rundt halsen.
Hadde ikke gått forbi den jeg heller!
Ha en fin juleuke!