fredag 14 oktober 2011

Nypontider...

 ...i rosengården...

 ...och rosföredrag av Ann Persson från Grön Livskraft...

 ...och Kronotorps Trädgård.

 Nyponbärande rosor är ofta engångsblommare, men nyponen kan man då se som en andra blomning, fast i annan form.
VÄLKOMNA ni som har möjlighet att komma på föredraget den 23 oktober i Åhus! HÄR finns vägbeskrivning.

Förra helgen började höstens försäljning av rosor på RASKARUMS PLANTSKOLA. Så här vackert blommade mochatarosen 'Erfurt'.

Allt eftersom man lämnat beställningen av den eller de rosor man önskade köpa till Ingela, grävdes plantan eller plantorna upp från detta blommande rosenfält. Tyvärr har Ingvar, en av plantskoleägarna, drabbats av sjukdom, så det blir endast försäljning av rosplantor nu i höst, och till våren/sommaren 2012.
HÄR finns höstens öppentider på plantskolan.

  Några rosor fick vi  givetvis med oss hem, som rosen på bilden: 'Comte de Chambord' eller 'Mme Boll', som den anses vara egentligen. Vår trädgårds egen madame blev kvävd av en stor brudslöja, och i mina försök att flytta och rädda den, grävdes den sönder, så jag ville ha en ny.
De andra rosorna som blev inköpta var mochatan 'Will Scarlet', den mörka skönheten 'Guinée' och österlenhitterosen 'Ola Fiskares Ros' - alla planterade på plats i söndags.
Härmed vill jag också sända ett stort TACK&LYCKA TILL! till Ingela och Ingvar på RASKARUMS PLANTSKOLA!


 Någon som undrar vilka de blommande rosorna bland nyponen var??? De i skålen är några 'Bonica', som blommor fint nu tills frosten nyper dem...

...och den liggande rosenknoppen, slog ut så här vackert. Det är Austinrosen 'The Country Man', från 1987, som faktiskt är en  korsning mellan 'Lilian Austin' och 'Comte de Chambord', och visst kan man skönja likheter mellan denna och rosen på Raskarumskatalogen?!!
Nyponen är från rosen 'Valdemar' - "en måste-ha-ros"!
Glöm nu inte bort HÅKAN på lördagens SHOW OFF, och  så vill jag rekommendera en söndagsföreläsning av Henrik Valentin i helgen.Läs mer HÄR.

Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

PS! Jag tackar för alla gensvar och kommentarer på mina rosiga blogginlägg! Tyvärr hinner jag inte alltid med att blogga runt.DS.

5 kommentarer:

Hélena sa...

Jättefina bilder! Ibland önskar jag som sagt att jag bodde i Skåne, det händer så mycket där nere :-)
Ha en underbar helg!
Kram Hélena

Inger sa...

'Erfurt' är så fin, hade den i kruka men den dog av vanvård eller nåt annat.
Kram

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Underbara bilder! Önskar jag hade plats för många, många rosor.
Ha det gott
Birgitta

Anonym sa...

I have been surfing online greater than 3 hours nowadays,
but I by no means discovered any fascinating article like yours.
It is beautiful worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made
good content material as you did, the net can be much more useful than ever before.



Also visit my homepage ... buy vine revines

Anonym sa...

Its not my first time to pay a visit this web page, i am browsing this
site dailly and take good information from here daily.

Feel free to visit my web blog :: شارژ مستقیم همراه اول