onsdag 22 april 2009

Uppstart - för årets rosor och även denna blog...


Rosorna i vår trädgård har nu blivit klippta, och egentligen väntar jag på ett härligt vårregn att kombinera med den första gödslingen, men väderleksprofeterna har utlovat kanonväder till helgen, så det blir kanske väta per vattenslang som gäller, i samband med gödslingen...Fast igår var jag söderöver - i Malmötrakten - och där var det perfekt väder för gödsling: periodvis regnskurar...
Nu i veckan, var maken och jag och lyssnade på ett mycket intressant föredrag av roskännaren (och fd ordf i "Svenska Rosensällskapet")Gunnar ståhl: "Favoriter i repris:Odlingsvärda rosor".Föredraget arrangerades av "Rosensällskapet i Skåne", och i publiken satt en av de stora rosprofilerna i Skåne, nämlige Else Olsson från "Roskraft".
Därmed inleder jag med denna bild av min "Ghislaine de Féligonde" -en av mina favoriter, som kanske inte är odlingsvärd i alla zoner...Eller kanske inte blir lika stor och starkväxande i kallare zoner, som detta mastodontexemplar i min varma zon 1-2...

Inga kommentarer: