onsdag 14 oktober 2009

TRÄDGÅRDSTEMA: Trädgårdsböcker om...

...rosor, finns det oändligt många, och denna vecka vill Maria på MARIAS TRÄDGÅRDSBLOGG, att vi skriver om vad vi har för trädgårdslitteratur i bokhyllan.
Tydligen hade ett av mina fototriss inspirerat henne till detta tema. Se HÄR

Många gånger pratar och skriver vi rosfantaster om LÅG's rosbibel, och för den oinvigde är LÅG detsamma som Lars-Åke Gustavsson, och rosbibeln är ett praktverk skrivet av Lars-Åke, först i en upplaga 1998, som reviderades och återutgavs förra året.Det är tre tjocka böcker, som heter "Rosor för nordiska trädgårdar", och tar upp det mesta om rosskötsel och olika sorters rosor, deras ursprung och annan roskunskap.
Lars-Åke Gustavsson har även givit ut fem rosböcker i "Gröna Serien/Natur och Kultur", som är som en förkortad version av rosbibeln: "Gammaldags buskrosor", "Klätterrosor", "Vildrosor", "Moderna buskrosor" och "Rabattrosor".
Det finns rikligt med rosbilder i alla böckerna av LÅG.

Det är klart att en ros också skall vara med och presentera LÅG's böcker, och detta är "Rose Gaujard", en fransk rabattros från 1957 av Gaujard.
Det är en storblom-mig, återblommande ros, som doftar gott, och färgen är lite speciell, då den är ljusrosa på kronbladens undersida, och mörkrosa på insidan.Rosen anses som relativt frisk och kan odlas till zon 3.
I vår trädgård finns "Rose Gaujard" som friväxande stamros, men det finns även några äldre exemplar, som blev förflyttade förra hösten, och som står på tillväxt.
Under åren som rosfantast har jag samlat på mig en del rosböcker, och här är ett litet hopplock:
*"Botanica Rosor - encyklopedi över trädgårds- och vildrosor." En riktig tegelsten till uppslagsbok med medförfattare av de stora inom roseriet som t ex David Austin, Peter Beales och Peter Harkness mfl.
*"Rosor för förnuft och känsla" av Franziska Kröll.Franziska Kröll startade plantskolan "Flora Linnea" i början på 2000, och boken är vackert skriven, med fina bilder och intressant text.
(Det är så här att jag har ett extra exemplar av denna bok, som jag fått i present, som jag är öppen för förslag att byta bort mot något trevligt bytesobjekt.)
*"Populära Rosor - 50 favoriter i färg" av Gudrun Manell. Trevligt skriven med fina bilder.
*"Gammaldags Rosor - i vasen, trädgården och historien" av Inga Bergfeldt. Inspirerande arrangemang och historier om de som givit rosorna deras namn.
*"Fifty Favorite Roses" av Michael Gibson. Antikvariatfynd på engelska, som det ibland brukar refereras till i "HelpmeFindRoses"(=Faktaspäckad rossida på internet)
Rosen
"Louise Odier" inleder en liten flirt med en riddarspor-re. En liten sista romans innan de riktigt kalla vindarna kommer.
Visst är de söta ihop?
(Rosen-hjärtat kommer ifrån ANNALUNDA)
"Louise Odier" är en fransk bourbonros från 1851 av Margottin. Rosen är döpt efter en fransk dansös, och heter även "Mme de Stella". Det är en rosa, riktigt fylld, romantisk och doftande ros, och den är remonterande, och kan blomma långt ut på hösten. Zon 5.
Tyvärr kan rosen få problem med både svartfläcksjuka, mjöldagg och rosrost, så den får räknas till de kinkiga madammerna.
Vissa somrar har den mer problem, än andra somrar, men jag vill inte vara utan den.

Mer trädgårdslitteratur gå till MARIA.
Andra trädgårdsböcker i min bokhylla gå HIT

4 kommentarer:

Inger sa...

Dina rosböcker känns väldigt bekanta. Bra reklam för Lars-Åke Gustavsson, det är han värd. Hos mig är 'Louise Odier' frisk, peppar peppar, en fördel med Norrland tror jag. Men med tiden har vi nog fått fler sjukdomar här också, har du något tips mot rosrost som jag fått på några albor, ett riktigt elände.
Ha det gott!

Maria Berg sa...

Va! Kom inte min kommentar med?
Skrev att det var väldigt fint gjort och att vi ses på lördag.

/MB

Maria Berg sa...

Vackra bilder du gjort av dina rosböcker - nästan så jag vill börja odla rosor på riktigt och inte bara till en rosportal.

/Om allt går vägen ses vi på lördag, nej jag skall inte till HelenJ efteråt men hon kommer att titta förbi mig på söndag påväg hem från Lindalunda med mina keramik saker!
/MB

Thusnelda sa...

Alle våre bøker om roser ligger på hytta, fant eit bilde fra i sommer.Fine bilder du presenterer, ha ei god natt!