måndag 17 augusti 2009

Trädgårdsrunda bland återblommande rosor

En trädgårdrunda bland rosorna denna lite halvblåsiga, fast ibland, soliga dag. (Regnet kom sen senare framåt kvällningen.)
En del rosor är på gång att blomma om här och var, som t ex klätterrosen "Gerbe Rose", som flirtar så här fint med en rödlila clematis.
"Gerbe Rose" räknas till wichuranagruppen och är en fransk ros av Fauque från 1904. Den är doftande och anses relativt frisk. Zon 3.
Klätterrosen
"Polka"(även kallad "Lord
Byron","Scen-ted Dawn") hittade jag på "Flyinge Plantskola" förra sommaren. Det är en fransk Meillandros från 1992, med bla "Lichtköni-gin Lucia" i släktskapet. Blommorna är dubbla, aprikosfärgade, doftande och återblommande. Rosen anses vara frisk, och kan odlas till zon 3.
Rådjuren tog sig en tugga på den tidigare i somras, så då missade jag den blomningen. "Fy på er rådisar!"
Å andra sidan, har de varit snälla och inte ätit på de andra rosorna i trädgården denna sommaren.
Det är inte alls kons-tigt att rosen
"Penny Lane" påmin-ner om rosen
"New Dawn", då den är en fröplan-ta till ND.
"Penny Lane" introducerades 1998 i Storbritannien av Harkness, och tillhör wichuranagruppen. Den är doftande och kan odlas till zon 4. Nja, lite prickar har jag nog sett på den...


...men vilken underbar dubbel, rosa blomma!
Min trädgårds-runda slutar i "barnkam-maren". Idag har jag nämligen suttit och tittat efter vilka av sommarens tagna rossticklingar, som fått rötter, och de med rötter har blivit omplanterade. Nu ska de rotade få växa till sig ett tag i krukorna. Övervintringen blir däremot svårare, men jag tror att jag kommer att gräva ner alla rotade i oktober, och täcka väl. Sedan får vi se om resultatet på övervintringen blir bättre detta året, än förra.
Det är iallafall spännande med att få se slutresultatet, och så kan man ju byta rossticklingar med andra rosfantaster.

9 kommentarer:

Lillianna sa...

Hej! Det var verkligen roligt att få en länk till din blogg direkt från forumet...
Penny Lane var snygg minsann!!
Har du lyckats rota nåt från henne?
/Lillianna

Inger sa...

Alltid lika roligt att få se dina rosor och nu även sticklingar. Du talar väl om hur det går?
Ha det bra!

AnnCharlotte sa...

Så fint med den rosa rosen och klematisen. Jag ska snart flytta min New dawn pga plankbygge och funderar på att sätta henne tillsammans med klematisen Cardinal Rouge...om jag vågar gräva bredvid honom;)

gert-åke sa...

Rosorna har kämpat mot vädergudarna i år, men nu blommar de om igen och dina rosor är bedårande. I lördags var vi i Danmark o besökte plantskolor och en av dessa hade 1000-tals rosor, man blir sugen att köpa, humana priser,
Mvh gert-åke.

Anonym sa...

Hej där,

Gillar verkligen din blogg, sååå fina bilder och vackra rosor. Jag har länkat till dig ifrån min "nya" lilla blogg som också skall handla om rosor. Hoppas att det är okej att jag länkar annars får du säga till.

Hälsningar
Nina

Maria Berg sa...

Fint med både klematis och med rosen, härligt när man ser kombinationer.
MB

Margrethes hus og hage sa...

Vakre roser! Det er flott med de engangsblomstrende rosene, men når høsten kommer er man glad for de som kommer igjen :) Roser og klematis sammen er en nydelig kombinasjon!

Ha en fin helg :) Hilsen Margrethe

Anita sa...

Underbara bilder på rosor. Jag har just köpt en Penny Lane och hoppas på att den skall trivas vid havet.
varma hälsningar Anita
www.jacob-seglar-till-kina.se

Birgitta sa...

Vilka fantastiska bilder du visar på din sida.
Jag var och köpte min Penny Lane i går, efter påverkan av dina bilder. Hittade även en Grand Award TM som blir djupröda blommor. Tips av personalen på Slottsträdgården i Ulriksdal.
Ska bli spännande att se resultatet nästa år.