torsdag 4 februari 2010

BLOOMING FRIDAY: Röda födelsedagsrosor...

...i en Mariamek-koskål från It-tala, till min dotter...
...som fyllde 15 år förra helgen.
I de små rosenmönstrade och matchande paketen hade jag slagit in chokladbitar - till lyst både för ögat och för munnen.
Eftersom jag hade köpt en hel bukett rosor till födelsedagsarrange-manget, blev det även rosor över till mig i en vas, eller kanske till vår gamla kattmadame Liza?...Hon verkar allt lite intresserad...
Inspirerad av dotterns namn, har vi planterat en ros i vår trädgård, som heter
"Sophy's Rose".
Det är en sk "engelsk ros", av David Austin från 1997.En ljusröd, dubbel, återblommande ros med doft likt en gammaldags teros. Det är en medelhög rabattros på 1,2x1,1 m, som kan odlas till zon 3.
Rosen är uppkallad efter en brittisk välgörenhetsorganisation som stödjer forskning inom dyslexi.

En annan mörkrosa ros, också av en engelsk härkomst, är mochatarosen "Nur Mahal" från 1923 av Rev. Pemberton, och rosen blommade för första gången i vår trädgård förra sommaren, eftersom den blev inköpt på hösten 2008.
Denna karminröda ros har fått sitt namn efter en indisk kejsares hustru, och det är en buskros som kan bli 2,5x1,5 m och kan odlas i zon 2-3.
Blommorna är halvfyllda med ljust öga och har exponerade ståndare,och den doftar mysk. Rosen är återblommande, och anses vara frisk.
Jag tycker att rosen är en riktig pärla, och ser fram emot nästa sommars blomning.

Men än så länge är det vintervitt ute, och vi får njuta av köperosor och torkad rosenprakt...
...som jag stylat om julkransen med, tillsammans med lite virkad hyllspets.

Hos Anneli med bloggen HEMLYCKAN kan man tävla om denna söta krans, att hänga på dörren. Utlottningen varar fram till den 7 februari.

Ha en mysig fredag och Trevlig Helg på er allihopa!
hälsn
AnnA

För att se mer Fredagsblomning gå till KATARINA och hennes underbara blogg "Roses&Stuff", som denna fredag visar tulpaner i sobert vitt.

19 kommentarer:

sweetbay sa...

Such beautiful roses!

AnnCharlotte sa...

Jag blir alltid så sjukt sugen på sommar när jag läser dina inlägg. Retas du med oss????
Ah...skojar bara...det är så härligt att titta på dina bilder och längta ....

Lillebeth sa...

Underbara rosbilder som verkligen behövs denna vansinnig vinter. Ha en skön helg!

Angel.Pearls sa...

Åh vad vackert o pyssligt du gjort till din dotter -de där små chokladbitarna ser mumsiga ut..Ha en riktigt fin helg! Kram//Eva

Luna sa...

Wunderful roses, I like it too!!!
Austin-roses are very good....
Beautiful Blooming Friday...Luna

Cecilia Artista sa...

Härliga bilder av härliga rosor - som alltid! Jag förstår att dottern fick en fin födelsedag i rosornas tecken!

Gela sa...

Vilka fina rosbilder du visar. Toligt att läsa lite mer om dom. Ha en fin fin helg/Gela

Randi sa...

Wow...så många glödande skönheter du visar - precis vad jag behöver nu. De ger en riktigt energikick!!!
Önskar dig en skön helg!
Kram Randi

Monica sa...

Glad blir man av att se dina rosor så smakfullt fotograferade:)
Tjingeling
Monica

Katarina sa...

Suck...jag vill ha sommar...och rosor...typ nu!

Noel Morata sa...

aloha,

what a beautiful photo of your blooms today, they are stunning...thanks for sharing and have a great friday!

Inger sa...

'Nur Mahal' ser spännande ut. Du är så kreativ!
Ha det gott!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Just nu känner jag mig otålig. Vill ha vår och snart sommar med blommade rosor..
Trevlig helg
Birgitta

Connie in Hartwood sa...

What lovely roses! It is nice to visit the blog of a fellow rose lover.
... Connie

Mia sa...

Dina bilder och arrangemanger är alltid lika vackra :)

Agneta sa...

Underbara rosor och vackra bilder.
Du har en award att hämta på min blogg.
Ha en skön söndag!

Knatten sa...

Du har fått en award av mej. /Knatten

AnnA sa...

TACK för alla kommentarer!
Jag har varit runt och tittat lite, men har nog inte hunnit med att svara alla än.
I bland är tiden kort mellan de blomande fredagarna, och nu håller jag på att fila på nästa...
Vi syns!
hälsn
AnnA

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Velkommen hjem igjen!

Kommentaren jeg posta i stad, forsvant!
Jeg skrev at vegitasjonen på kortet minnet meg om Henri Rousseaus malerier av urskog. Jeg har vært fascinert av de motivene siden jeg så dem som tjueår første gang!
Ha en fin kveld og natta!
PS Jeg lysnet bildet av kortet litt, ble bedre nå, mer likt det virkelige! DS