torsdag 11 februari 2010

BLOOMING FRIDAY: Rosor och poesi...

...i valentintider.
För att läsa lite om helgonet St ValentinHIT.




















"Jag fryser om dina händer.
När du ler blir jag varm av dig.
Du är glädjen som allting tänder
och ångesten på min stig.
Så rik är jag vorden och väger
en värld sen jag blivit din
-så fattig att jag inte äger
en droppe blod som är min."

BO BERGMAN

Enligt blomsterspråket skall gula rosor betyda svek, och det påståendet bygger kanske på sägen om profeten Muhammads hustru Aicha.
Enligt berättelsen misstänkte Muhammad att hans hustru hade en älskare, och han fick rådet att lägga en ros i hennes badvatten. Om rosen färgades gul, så betydde det att hon var otrogen, och givetvis flöt det upp en gul ros.
Det som hände med Aicha efter detta var säkert inget roligt, men en gul buskros har blivit uppkallad efter henne: "Aicha" från 1966 av den danske odlaren Petersen. Den finns i vår trädgård, men den är rätt så ny, och det finns än så länge inget foto på den.
Och trots betydelsen enligt blomsterspråket, piggar det upp med lite gult, eller hur?
(Jag läste i en tidning, en annan betydelse av den gula färgen, nämligen att en gul blomma kan betyda: "Du är solen i mitt liv".Lite trevligare, kanske?)

Den gula rosen "Gol-den Wings" finns i vår trädgård, och den är en modern, remon-terande buskros från 1956, av amerikanen Shepherd.
Jag har läst någonstans att man ibland anser att Golden Wings är en buskvariant av klätterrosen "Mermaid" - iallafall skall blommorna vara påminnande om varandra.("Mermaid" påstås vara av den kinkigare rosensorterna, och jag tror jag måste hitta ett verkligt superläge i vår trädgård, för att våga mig på att odla denna ros. För tillfället har jag inget sådant, för de lägena är redan upptagna av en friväxande fikonbuske och rosorna "Buff Beauty" och "Souvenir de Rolf Ginstmark". Jag vet att Charlotte på forumet AoT har planterat en "Mermaid" hos sin mamma Laiset i Råå, Helsingborg, och den har tydligen fått vara rätt så påklädd i vinter...)
Någon rikblommande ros är inte Golden Wings i vår trädgård, men de rosor som kommer är underbart vackra, och doftande.
Rosen kan odlas till zon 4.
Vår nyfikna kattfröken...
...Liza vill gärna vara med på en hörna bland poesi, skriveri och roseri, och det kan hon väl få vara - igen...
Min "blomster-vas" är en gammal, udda porslinskanna, som jag hittade hos CECELIAS KURIOSA.
Rosorna på kannan ser ut som mossrosor, och det finns tre sorters mossrosor i vår trädgård. Det är den rosa...
...och ljuva, doftande och återblommande mossrosen "Salet" från 1854.
Läs mer om rosen HÄR.
Den har funnits i vår trädgård i 10 år, och växer i kanten av grönsakslandet.
Vi har även en vitrosa, återblom-mande mossros, som heter "Al-fred Dalmas", men kallas även för "Mous-seline".
Det är en fransk, doftande, låg buskros av Laffay från 1855, och den kan odlas till zon 4.
En annan mossros av Laffay, dock inte återblom-mande, är rosen "Hen-ri Martin", också kallad för "Red Moss", och den är från 1863.
Det är en starkvä-xande buskros med väldoftande ceriseröda rosor, och den kan odlas till zon 5.
Det som är så speciellt med mossrosor, är att det inte är bara blomman som doftar, utan bladen och knopparna har en aromatisk doftande mossa, och det är mysigt att nudda buskarna, när man går förbi, och få en liten doftstrimma på händerna.
Och så lite pappersrosor:
Jeanette på bloggen PYSSELPALATSET lottar ut vackert handgjort papper med spets och andra vackra dekorationer, och det hade ju passat mig! Tävlingen varar tom den 15 februari.







Ha en skön fredag&trevlig helg!

Happy Valentine!
hälsn
AnnA

För att se fler blommande bidrag till denna fredag gå till KATARINA med bloggen "Roses&Stuff"




18 kommentarer:

Gela sa...

Vad underbara rosor du visar. Vad roligt att få läsa lite mer om dom. Ha en jätte fin helg/Gela

ullis sa...

Älskar rosor!
Å så vackra collage du gjort med fotona, läckert!
Ha en trevlig fredag och en skön helg! Kramar Ullis

AnnCharlotte sa...

Ja gult piggar upp och lite rosor i bavattnet är inte så dumt det heller...och skulle rosorna ändra färg så skulle jag bara bli förvånad och förmodligen skulle ingen döpa nån ros efter mig heller....Jag känner iallafall att gult är en färg som flörtar med mig...kanske för att jag skjutit den från mig så länge så den tycker att den borde ha en ny chans...och faktum är att det blir en rabatt med mörkt rött och en del gult hos mig i år...

Unknown sa...

Underbara bilder och kommentarer. Det är en fröjd att läsa! TACK!

Cecilia Artista sa...

Tack för alla underbara bilder på de vackra rosorna. Det är så intressant att läsa allt du skriver också! Vad mycket man kan lära sig genom bloggandet!

Tack också för ditt paket! Det finns hemma i Sverige nu och jag öppnar det när jag kommer hem. Det ska bli riktigt spännande!

Ha en skön helg!

Luna sa...

Hi Anna, I like your rose-Storys very well and the images are wonderful!

Happy Valentine....hugs...Luna

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Takk for nydelig blomsterkort som alle kan se på bloggen min!
Setter veldig stor pris på generøsiteten din!
Go´hælj!

Vilt og vakkert sa...

heisann!
Godt å være hjemme igjen!

Når jeg ser kortet på bloggen min fortjener det mer kontrast for å se ut som det gjør i virkeligheten.
Vegitasjonen minner meg faktisk litt om Henri Rousseaus urskoger...Dem har jeg vært fascinert av siden 20åra da jeg så maleriene hans for første gang!
Ha det godt retsen av kvelden! Natta!

Inger sa...

Hej Anna! 'Aïcha' är en av mina absoluta favoriter, är jättestor och har en överdådig blomning, färgen skiftar väldigt vackert så den är inte knallgul. Har samma mossrosor som du, men ingen bild alls på min 'Salet'. Beror nog på att den inte växer så bra hos mig, på Kärleksstigen är den superfin. Så trevligt att läsa din blogg. Ha en bra helg!

Annie - Annalunda sa...

Hej min rosenknopp!

Jag kan inte nog säga hur duktig jag tycker att du är! Vilka bilder!!! Du är såååå bra på att få till det. Den där kalendern eller kanske t o m boken dyker åter upp i huvudet på mig.... *tänk tänk tänk* Du skriver så bra också :) Vi måste prata mer om det!!!
Vilken söt kissekatt...hon matchar verkligen :) men vadå frilandsfikon???? *avis avis avis* Ja det är väl så att man får emigrera till Skånelandet... :)

Massor av kramar Annie

Unknown sa...

Hej härliga Anna!
Tack för alla dina glada och fina kommentarer till mig.Jag älskar att läsa dina rader.Tyvärr är jag lite sämre på att skriva så ofta.Har varit så trött, men nu tycker jag att jag börjar kvickna till igen:-)
Men så tråkigt det där med dina tavlor som ramlade ner vid utställningen.Vilken knasig idé att ge dig den platsen.Hoppas verkligen du får en bra plats nu i påsk då!
Du, jag har aldrig hört talas om mossrosor-inte ens i rosenböcker.Det låter ju läckert att allting liksom doftar på busken.En sådan får jag nog sätta upp på min önskelista tror jag.
Dina gula rosor piggar verkligen upp!!En underbar färg på dem.Denna tiden verkar vara rätt tillfälle för en injektion av gult!Min man har lärt mig att gula blommor/eller om det var specifikt gula rosor?, betyder vänskap.Så när vi sällskapade i början så var han noga med att inte köpa gula, så jag inte skulle tro att han inte var intresserad, hihi!
Hur många rosenbilder har du eg att plocka fram från dina gömmor till vinterhalvåret?Alltid så vackra bilder du visar!Och din kisse....så söööt hon är!!!Klart hon ska vara med:-)
Nu önskar jag dig en riktigt fin fortsättning på helgen, och en God Alla Hjärtans Dag!
/Kram Karin

lotusleaf sa...

Your roses are beautiful. I love the yellow roses. Have a happy weekend!

Knatten sa...

Vad kul att det finns fler som gillar gula rosor (vilket jag antar att du gör). Jag har faktiskt flera stycken bla Aichan.
Ha en skön lördagkväll o en trevlig alla hjärtans dag. /Knatten

Therése sa...

Bo Bergman är en av mina favoritpoeter.
Ta de lugnt i snön!
Allt gott/Therése

Anonym sa...

Hej Anna!
Jag är helt matt av din underbara hemsida.Du är så otriligt duktigt.
Hälsningar från Renate

LV sa...

As always, you share some of the prettiest photos. I love seeing so many lovely flowers.

MariaKF sa...

Oj vilken vacker blogg! Uderbara rosenbilder, med ramar och allt! Intressant läsning med!

AnnA sa...

TACK för alla kommentarer!
En vecka går fort, och en del har jag hunnit med att besöka, och även skrivit en rad hos...
Nu är det dags för denna fredagsblomning.
Ha det!
hälsn
AnnA