lördag 17 juli 2010

Mossrosromantik...

...i vår trädgård.
Jag tänkte jag skulle passa på att fylla min söta kanna med mossros-dekoration (köpt hos Cecilia - se HÄR)med just mina tre mossrosor från vår trädgård, och det är i brådaste rappet, eftersom Henri Martin snart blommat över för denna sommaren.

Mossrosor tillhör Centifolia Muscosa-gruppen, och utmärkande för rosor i denna grupp är det finns mossliknande utväxter på fruktämnet och foderbladen - mer eller mindre, beroende på sort, och denna "mossa" är doftande, så det är trevligt att plantera en mossros vid ett vandringsstråk, där man kan stryka med handen över "mossan" och få väldoften på fingrarna.

Av mossro-sorna i min bukett är två av dem egentli-gen herrar, om man tar efter nam-nen.
"Henri Martin", kallas även för Red Moss, och skapades i Frankrike 1863 av Laffay.
Den är en engångsblommande och skuggtålig ros med härligt rödrosa, starkt doftande blommor. De outslagna knopparna är också väldigt dekorativa, och rosen kan odlas till zon 5.
Den andra herren heter "Alfred de Dalmas", men kallas även för Mousseline, och den är också en fransk Laffay-ros, som kom 1855. Detta är en vitrosa, återblommande mossros med stark, kryddig doft. Enligt LÅG kan rosen ibland drabbas av rosrost och svartfläckssjuka, vilket mitt ex ännu ej gjort.
Rosen kan odlas till zon 4.
Den tredje mossrosen heter "Salet", och är också återblommande, och kom från Lacharme i Frankrike 1854.
Det är en rosa ros, med rätt så stora och tätt fyllda, starkt doftande blommor. Knopparna är underbara!
Jag odlar min Salet luftigt i trädgårdslandet, apropå att den kan få svåra angrepp av rosrost och mjöldagg, och i våras beskar jag den relativt mycket, för att jag ville ha busken tätare och mer välformad, och det mådde den bra på!
(Man måste VÅGA att beskära, helt enkelt!)
Rosen Salet är också återblommande och blommar rikligt, då den trivs, och den kan odlas till zon 5.
HÄR finns fler foton.
Just nu är det lite slutblomning av engångsblommarna i vår trädgård, och beskärning och putsning av återblommarna. Samtidigt passar jag på att ta lite rosensticklingar, mest för mitt nöjes skull. Det svåraste med rossticklingar, är övervintringen första vintern - men vilken glädje när ngt av "barnen" överlevt!

Ha en fortsatt skön helg!
Jag har gått på semester, och har 4 veckors ledighet framför mig!
Det blir nog en del roserier...
hälsn
AnnA

3 kommentarer:

Inger sa...

Hej! Mossrosor är fina, har samma sorter som du, 'Henri Martin' går dåligt hos mig. Min bästa mossros är 'Maréchal Davoust' är helt underbar.
Ha en riktigt skön semester med trevliga roserier!

Viola sa...

Blir alldeles hänförd utav dina vackra bilder, hoppas helgen din varit skön, kram

Viola sa...

Hoppas verkligen att du kan titta in i morgon, skulle vara så roligt att ses och min goa vän som jag har som granne har ett kanonställe med god mat..här skiner solen så det blir ännu en dag i solstolen, ha en fin dag, kramen