fredag 18 november 2011

BLOOMING FRIDAY: "Kan man ha för många rosor?"

...heter ett kapitel i Henrik Valentins bok "Om lusten att TRÄDGÅRDERA".(HÄR finns Henriks hemsida.) Fotot togs i somras i Henriks trädgård, och det är klätterrosen 'Alchymist'. Någon som känner habegäret?... (Till både rosen och boken?)

KATARINA med bloggen "Roses&Stuff" vill denna Blommiga Fredag ha reda på våra önskelistor till trädgården.Gå HIT, för att se önskningarna.
Det borde kännas som om det vore fullt med rosor i vår trädgård nu, men så besöker man olika trädgårdar och rosarier som rosariet i Jönköping: "Rosenlund"(hemsida HÄR), som jag verkligen vill rekommendera att besöka. Vi var där i juli, och visst var det underbart att gå genom rosenarkaderna! Kan man önska sig sådana rosengångar hemma? Mja, det får bli efter storleken på den trädgård man har...Och ni som tittat här i bloggen förut, vet att det finns en del rosenbågar och gångar även hemma hos oss. (HÄR finns ett blogginlägg om klätterrosor i vår trädgård.)

Jag har blivit förtjust i mochatarosor, och brukar säga att jag samlar på den gruppen av rosor. Det finns en del sorter i vår trädgård, men även en del på önskelistan, som t ex 'Penelope', 'Lyda Rose', 'Maid Marion' 'Eva' och 'Clytemnestra'.
På fotot från Jönköping är det mochatarosorna 'Mozart', 'Menja' och 'Robin Hood', som växer tillsammans i en rabatt. Underbar blomning, eller hur?Någon ros till önskelistan?

Jag såg även den söta ramblern 'Phyllis Bide' blomma i Jönköping, och jag fylldes av habegär och önskningar, som faktiskt uppfylldes, då jag hittade rosen på Flora Linnea i somras.

Buskrosen 'Smarty' - vilken skönhet!...

...tillsammans med rabattpartnern...

...'Rosy Cusions'. 'Smarty' finns numera i vår nyetablerade backe, men 'Rosy Cusions' finns kvar på önskelistan.

Ja, hösten och vintern blir till att läsa rosböcker och drömma och skriva nya önskelistor.
KAN MAN HA FÖR MÅNGA ROSOR?!!!

Ha en fortsatt skön Blommande Fredag&
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA
PS! HÄR finns min önskelista på annat än rosor till trädgården.DS.

10 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Åååå vad mycket fint du visar. Ja, en rosenträdgård skulle jag gärna vilja ha.

Kram

Merja sa...

Inte kan man det:) Vackra bilder!!
Trevlig helg!

AnnCharlotte sa...

Det tror jag inte.....
Ha det bra :)

Ingmarie We sa...

Helt underbara rosor. Kan man ha för många av dem? Frågar du mig, så svarar jag nej. Frågar du min man så svarar han ja. Mina rosor och maken kommer inte riktigt överens........

Inger sa...

Man kan bara ha för få rosor...
'Phyllis Bide' är otroligt söt:)
Kram

Anjas Hill sa...

Hej, hej!
Vilka underbara rosor du visar! Hade jag 1000 kvm till mark skulle jag anlägga ett arboretum. Om jag hade ytterligare 500 kvm skulle jag anlägga en rosengård!
Du har väl kollat även Katarinas rosenblogg också?/Anja

Parkvegens Hageglede sa...

Så mange vakre roser, nå fikk jeg nettopp flere på min ønskeliste også. Du viser utrolig mange vakre bilder, takk for at du deler...

Katarina sa...

Nej, jag tror inte man kan ha för många rosor! -Du som är så duktig på att sticka rosor vill kanske ha lite sticklingsved från Lyda Rose? Det är min favoritros, faktiskt. Säg bara till, så skickar jag

Hélena sa...

Svaret är enkelt...NEJ! :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Unknown sa...

Så vakkre blomsterbilder (en blir glad av å se på dem)
Klem fra Marit.