fredag 2 december 2011

BLOOMING FRIDAY: Månbelyst...

...decemberhimmel, och just nu är det en silvervit månskära på den svarta mörka himlen.

Apropå månljus, så heter en mochataros från den engelske Rev.Pemberton 'Moonlight'. Rosen lanserades...

...1913, och är en söt gulvit ros med rosen 'Trier' i föräldraskapet, att odla till zon 3. 

Och när vi ändå är inne på rosor  med måne i namnet: här är 'Blue Moon'. En av dessa sk 'blå rosor', som egentligen är mera lila i färgen. Rosen är en tysk rabattros  från 1965 förädlad av Tantau. Rosen på mitt foto är lite mörkare i färgen, än de jag sett på bild, men den är köpt som 'Blue moon'.
En annan av dessa "blå rosor", dock utan måne i namnet, men väl värd att plantera, är 'Rhapsody in Blue', som förädlades 1999 i England av Cowlishaw, och introducerades år 2000 som en Warnerros. Och lite måne är det i den, då 'Blue moon' finns med i föräldraskapet.
Ett annat blogginlägg om blått och rosor i blått finns att läsa
HÄR.


Denna under bara månskensblomma, eller månskenspion hittade jag på hemsidan till TRÄDGÅRN I SÖDERFORS .  Den heter 'Claire de Lune'.Jag har nog sett den i en annan plantskola med, och prislappen...

Pion- och rosenblom tillsammans är underbar trädgårdsfägring, eller hur? (Rosen heter 'Raubritter'.)

Pionen 'Coral Charm' grävde inte lika stora hål i plånboken som 'Claire de Lune', men nog är den väl också underbart vacker?!!! Jag ser fram emot sommarblomningen, förstås!

KATARINA med bloggen "Roses&Stuff", sitter i Italien och tittar upp mot himlen - "...and talking to the man in the moon"?...Veckans Blommande Fredag har hon givit temat "Månbelyst", och HÄR finns fler tolkningar.

Fullmånessken över mörkt hav tidigare i år och jag vill inspirera er att lyssna på denna gamla Oldfield hit. Gå HIT och bli nostalgiska.(Ja, gissa vilken låt, apropå, apropå...)
Ha en fortsatt skön Blommig Fredag&Trevlig Helg!
Glöm för all del inte bort att hälsa på hos HÅKAN, som redan sparkat i gång sin SATURDAY SHOW OFF HÄR.

hälsn
AnnA


6 kommentarer:

Anonym sa...

wow!
vilka härliga månfoto…och blommor naturligtvis!
:-)
baciuss
brii

Annika Christensen sa...

Hej
Vilken vacker ros som passar bra till temat.
Extra bra tolkning tycker jag.
Annika
som också gillar Mozart rosen

Gunilla sa...

Oj så njutbara bilder.
Jag gillar verkligen pioner de är ett litet måste hos mig.

Härliga bilder på månen jag skulle gärna byta med Katarina och sitta i Italien och njuta.

Ha en fin helg
Gunilla

Mias Trädgård sa...

Hej, Anna! Vilka fina bilder, både på månen och de underbara rosorna! 'Rhapsody in Blue' är en av mina egna favoriter i trädgården! ha en fortsatt trevlig adventshelg! :) Mia

Anonym sa...

Du har mycket vackert här. Jag undrar om Rapsodi in Blue ändrar färg efter jorden den står i, då den kan vara mer eller mindre blå.

Katarina sa...

Pembertons rosor är fina! Skulle vilja ha plats för allihop!