fredag 21 september 2012

BLOOMING FRIDAY: "Aj,aj,aj!"...


...är veckans tema hos Hélena, och jag tänker genast på alla dessa taggiga älsklingar i vår trädgård. Dock finnes inte denna:'Vingrosen', som är mer känd för sina taggar än för sin blomning. HÄR finns mer att läsa om denna ros.

Ja, på våren, vid rosbeskärningstider, utsätter man sig...


 ...för dessa taggmonster...


...som vid blomningen blir ursäktade för sin skönhets skull, och sin doft.Och vilken flört med digitalisen!
("Jag diggar dej, jag diggar dej..."POVEL RAMEL/WENCHE MYHRE. Minns ni?... eller gå HIT)


Vem kan vara utan busk- och klätterrosen  'Alchemist',...


...den randiga återblommande buskrosen 'Commandant Beaurepaire', och...


 ...den kraftigt växande 'New Dawn'?

 'Penny Lane' är ett rosbarn till 'New Dawn' - inte lika taggig, och inte heller lika kraftigväxande - men vacker, eller hur?

Vill man däremot ha nästan tagglösa rosor, skall man välja rosor ur moschatagruppen, som 'Cornelia', och...


...'Walferdange'.


En nästan tagglös ros, känd från en Agatha Christieroman("Sad Cypress") är 'Zepherine Drouhin'.Själv har jag väl ingen direkt upplevelse av någon rikare blomning,...


...men varför klaga, när trädgården visade denna rika blomning i somras av andra rosor?


"Tittut!" i  de riviga snåren  av rosen 'Hiawatha' ROSKRAFT. 'Hiawatha' står just nu i planteringskön. Den får väl klättra i något lämpligt, ledigt träd.


Jag kan nu skönja hösten kring rosenpergolerna, och "aj,aj,aj" - jag får nog binda upp en del utväxta rosenlianer.

Än så länge finns det en del blommande rosor kvar:..


 ...Fredagens skörd.(Invid den härlige 'Valdemar' -  och se vilka söta nypon! Nyponen är den andra blomningen hos engångsblommare!)


 Solrosor är soliga rosor! Jag har fångat dagen - fredagen!
(Undrar om hr Malevik fångar natten? Och lördagen? Gå HIT och se efter)
Sedan är jag inte säker på att jag tolkat temat ajajaj, så som Hélena med bloggen "Bland rosor och bladlöss" tänkte...(Jag tjuvtittade lite innan jag började på min tolkning, som jag tänkt och funderat på i en hel vecka.)


HIT för att se fler tolkningar på denna veckas tema och ha en fortsatt skön BLOMMIG FREDAG!
Septembermörkret har lagt sig över Skåneland, och det börjar allt bli lite kyligare i luften, men 
NJUT i din trädgård!
TREVLIG HELG!
hälsningar 
AnnA

6 kommentarer:

Lisa sa...

Ja hu, vilka taggmonster ;-) Men de är förlåtna när de blommar. Ha en härlig hösthelg !
Lisa/Lisas trädgård

Lena/isklockan sa...

Underbara rosor. Man kan inte tro att en del av dess har sådana taggar.

Kram

Katarina sa...

Hej!
Vet du att min Cornelia, som jag fick som rotad sticking av dig, har blommat så fint i sommar. Varje gång jag ser på den så tänker jag på dig!
Kram!

Veronica sa...

Men jösses vad mycket rosor!? Underbart! Här regnar det även denna helg men jag njuter av trädgården ändå :)

Unknown sa...

Penny Lane ist meine liebste, aber alle rosen sind wunderbar!
Guten Tag
Marie

Mias Trädgård sa...

Vilken härlig tolkning! Vingrosen är underbar - allra helst på vintern när den lyser mot snön! Och den är väldigt bra att klippa grenar av för att slippa ovälkomna besök i rabatterna! Ha en fin helg! :) Mia