fredag 28 maj 2010

Rosigt änglabarn...

...från HJORTGÅRDEN I KYRKBYN...

...och mulliga änglamadammer med rostiga vingar, från samma ställe, och en rosenlängtanhos mig.(Mer ängleri HÄR.)
Fast det är kallt. Bara 6 plusgrader nu på kvällen när jag tog ut bilen på en skjutstur.(Maken hade varit på festligheter med jobbet.)
Jag har läst på olika trädgårdsforum, om den stora rosdöden pga den kyliga vintern som varit, men jag tycker nog att de flesta rosorna i vår trädgård har överlevt.
Wramsgunnarstorpsrosen(läs mer HÄR)var på väg in under taket, så den fick tuktas ner, och som synes på bilden längst till vänster frodas den på!
En helt underbar ros, tycker jag!
När jag tittade ett år tillbaka på bloggen,(se HÄR) såg jag att den första blomman på Wrams G. slog ut den 5 juni förra året, och att det inte blir så tidigt detta året är bara att konstatera!
Många av nykomlingarna, som blev planterade förra året, har också vuxit på sig bra: som "Wal-demar", "Vio-lette", "Tau-sendschön",
"Raubritter"
mfl. Och på den lilla rosen"Climbing Cècile Brunner", som jag var liten tveksam om den levde eller ej, och som därför fick flytta till kruka, har jag sett en del röda skott. Så det gäller att inte helt ge upp hoppet i första taget, om inte rosenbusken är helsvart och genomtorr.
Några av rosorna har ändå dött, de flesta beroende på att de ändå var i dålig kondition före vintern, och en av dem, som jag kommer att sakna är "the Boursault Rose". Läs mer HÄR om rosen.
Den blommade så färgglatt och vackert i början på förra sommaren, men i slutet på sommaren så var det som om rosbusken bara torkade ihop, och jag försökte flytta den, men ja - goodbye...Den skulle jag kunna tänka mig att skaffa en ny av.
Några nya rosor har jag även hunnit med att plantera detta året: "Spirit of Freedom"(Austinros), "Amaretto"(klätterros)"Poulsens Pearl"(rabatt/buskros), "Louise Bugnet"(kanadensisk buskros)och "Sally Holmes"(mochataros).Några fler till blir det kanske med...Så länge rabatterna räcker till, och gräsmattan går att gräva från...

Ha en skön helg allihopa!
hälsn
AnnA

6 kommentarer:

Inger sa...

Lyckliga du som har plats för nya rosor, hos mig är det knökfullt. Men byta ut kan man:) Min 'Wrams Gunnarstorp' har jag beskurit till cirka 20 cm, inte första gången, men den kommer alltid igen. 'Sally Holmes' är en underbar ros, har klarat vintern bra, beror väl på att den är så liten hos mig att den varit täckt med snö. Jag har ännu inte behövt dödförklara en enda ros, 'Lykkefund' återstår att inspektera. Men ingen "stora rosdöden" här.
Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Margot sa...

Härliga rosbilder!
Alla klätterrosor som jag klippt ner, skjuter nya kraftiga skott! Jag ser nu att många av dem kommer att bli mycket tätare och finare nerifrån, kanske bra för en del av klättrarna att bli nerklippta! Constance Spry kommer med väldig fart och blir så tät och fin, har till min stora glädje redan flera blomknoppar!
Det blir nog rosnjutning i sommar också!! ;o)
Ha en trevlig helg!
//Margot

Gårdsromantik sa...

Så otroligt vackra rosor - vilka fina bilder du tagit också :-)

Går det att få låna dem till bloggen eller butiken - jag länkar naturligtvis till dina underbara bloggar!

Kraaam Maud

Angel.Pearls sa...

Underbara blommor du har i din trädgård -ha en fin helg!Kram/Eva

neuriwoman sa...

Son unas rosas muy bonitas, las más bellas del mundo. Saludos.

neuriwoman sa...

Saludos desde españa.