lördag 21 augusti 2010

TRÄDGÅRDSTEMA: A rose is rose is a...

...cat!
Ibland blir det inte som plane-rat, och kanske bättre?!!!
Iallafall, MARIA BERG har/
hade rött&
blom-migt som tisdagens trädgårdstema, och HÄR finns bidragen.(Det är säkert inte heller för sent att bidraga med något rött, blommigt - i rödaste rappet!...)
Jag tänkte bidraga med röda rosor i ett rött arrangemang, men rosorna höll inte för arrangemang, så det blev bara blad och andra röda blommor och några nedfallna röda Katjaäpplen...Och så en nyfiken Liza som välvilligt lade sig till rätta bland blommor och blad...

...ja bland blad, till den märkligt röda rosen "Die Rotes Phaenomen"...


...som är en tysk rugosahybrid från 2002 av Karl Baum.(Zon 5,6?)
Rosen är ovanlig och märklig på så sätt att den "blöder"(=rödfärgas) när man klipper bort t ex en stjälk.
(De röda blommorna bredvid äpplena är från clematisen "Avantgard")


Det är en nyinköpt ros från i år, som ännu ej funnit rabattplats, och med den intensiva färgen, kräver den sin plats, eller hur? Jag har läst att den kan bli 120-150 cm på höjden, så den kräver sin plats även storleksmässigt.


En annan röd ros, som är märklig på så sätt, att den har vita zickzackade ytterkanter på de röda blombla-den, är rosen "Baron Girod de l'Ain", som är en...


...gammaldags, fransk remontantros från 1897 av Reverchon, och kan odlas till zon 3.
Den doftar, men den räknas också till de ömtåligare rosorna, och kan drabbas av sjukdomar.
I vår trädgård är "baronen" ny sedan förra hösten, och jag tycker att den blommat vackert i år.Om sommarvärmen håller i sig kan den kanske ge några blommor till.


Grekiska, handgjutna olivtvålar med rosig&romantisk&personlig touch, lottas ut av Jeanette på PYSSELPALATSET fram till den 31 augusti.Det hade varit underbart att vinna hem en sådan, eller kanske två!


Och så är jag tillbaka där jag började: en kattmadamm med en chokladblomma - helt frivilligt!- vid örat.
Den gröna vasen, med lite 70-talsstuk, är ny i sortimentet hos IKEA.
Rött och grönt är komplimentfärger till varandra, enligt bl a Chevreuls färgskala, så det blev en tilltalande kombination.

Ha en fortsatt skön söndag!
hälsn
AnnA

5 kommentarer:

Inger sa...

Jättefint och gosig katt:)
Ha en bra dag!

Margot sa...

Hej Anna! Vackra röda rosor och blommor! Liza, med blomman bakom örat, ser underbart härlig och gosig ut :))
Nu har många rosor påbörjat sin andra blomning hos mig, så nu hoppas jag på en fin höst, så jag kan njuta länge av rosblomningen!
Idag är det regnväder som gäller här, skulle visst bli rejält blåsigt också så nu är det bara att dra på hel regnmundering när jag snart ska iväg till jobbet!
Ha en trevlig vecka!
Kram Margot

Maria Berg sa...

Tur att jag inte är färgblid för då hade ju just rött och grönt varit samma färg för mig.
Först trodde jag choklad blomman var som "Kejsarens nya kläder" och man var "dum " om man inte kände doften MEN det är faktiskt så att den inte alltid doftar utan det beror lite på temperaturen ute och hur nyutslagen den är.

Hur smakar katja äpple?
Är inte överförtjust i oliver så tvålen hoppas jag DU vinner! MB

EG CameraGirl sa...

Beautiful mosaics and I LOVE your kitty!

Thusnelda sa...

Hei, ville berre inn om for å hilse på:))
Og som alltid fantastiske bilder.
Ha ei god natt!