tisdag 19 maj 2009

Knoppning

Det knoppas ute i trädgården. En av de första är den kanadensiska rugosahybriden "Thérèse Bugnet" från 1950, som är namngiven efter förädlaren Bugnets syster. Det är en frisk, härdig ros, lättdoftande med rosa blommor, och vackert mjukt bladverk och röda grenar. Härdig till zon 6.
Det är gott om knoppar på den kära "Thérèse B", men än så länge finns det ingen utslagen blomma.

Myskroshybriden "Trier"(inköpt på "Koggens"tidigare i våras) blev äntligen planterad på sin plats under dagen, tillsammans med clematisen "Dancing Queen". I helgen grävde maken(läs:spettade!) bort den stora busken(dock ingen rosbuske) som växte och tog plats där innan - den blev transporterad och nedgrävd vid skogskanten - så med lite bananskal som grund, rejäl vattning och bättre jord, kunde "Trier" äntligen få komma hem.
I samband med att clematisen blev inköpt - på ÖSAB(i östra Sönnarslöv) - kunde jag inte låta bli att fynda, kanske i sista minuten(?) två barrota rosor för det facila priset 14:-/st, som nu ligger i blöt i en hink med vatten. Det var en "Aicha" och en "American Pillar" och bägge rosorna såg hyfsade ut, så varför inte chansa på ett reafynd? Jag har chansat på reafynd på barrotat förrut, och det har hänt att det har gått bra. (De gånger det har gått sämre har det oftast varit modernare rabattrosor...)Däremot får jag fundera ut bra planteringsplatser, då bägge rosorna är storväxande och kräver sina platser, men har man spade, så brukar det finnas plats, eller?

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Roligt, Finlands vita ros knoppar för fullt här.

Inger sa...

Så mycket tidigare det är hos er i Skåne än här i södra Norrland. En annan skillnad är priset på rosor!

Therése sa...

Jag har knopp i mina rosor också! även den som jag misshandlade lite...