torsdag 3 september 2009

BLOOMING FRIDAY: Rosen "Westerland"...

...i färgglatt sällskap tillsammans med anisisop, daggsalvia, kruksol-rosen
"Teddy Bear" och olika sorters tagetes.(Tagetes sägs ju vara bra att plantera i rostrött jord.)
Jag fyllde även på med någon kvist av mochata-rosen
"Cornelia", som i knoppning har rödorangefärgade knoppar.
Mer om "Cornelia" HÄR
Rosen "Westerland" är en färgstark skapelse i rabatten...
...som kan odlas som klätterros eller större buskros till zon 3.
Jag har sett den odlad i läigt läge mot en vit mur, och där var den mycket praktfull!
Det är en Kordesros, som kom 1969, och blommorna är orangerosaskiftande, och doftande.


Collage på arrangemanget - kanske ett litet tips vilka färger rosen kan trivas med?

TREVLIG HELG på er allihopa!
Jag vill samtidigt tacka alla som skriver kommentarer till mig. Det är inte alltid jag hinner med att svara var och en, så oftast kommenterar jag kommentarerna i mitt eget bloginlägg.

Mer Blommig Fredag hos KATARINA och Roses&Stuff

17 kommentarer:

Naturegirl sa...

I just had to come by and meet another gardener named "Anna" me too! I love roses too!
Nice to meet you Anna!

Corner Gardener Sue sa...

I see you have 2 blogs, and I'm glad I clicked on your second name. These are pretty, too. I love the colors!

Angel.Pearls sa...

Åh, vilka jättesöta arrangemang å rosorna har verkligen en läckert stark aprikos kulör!Kul att du vill vara med på min GiveAway, och att du addat mej! Du är också med på min lista nu!! Ha en underbar helg!Kram//Eva

Inger sa...

'Westerland' är verkligen färgstark på dina bilder. Passar kanske inte så bra hos mig, men fin ändå. Alltid spännande med färgkombinationer. Trevlig helg!

AnnCharlotte sa...

Verkligen härligt att frossa i så fina färger.
Orange och rosa kan vara så läckert ihop, speciellt när naturen fixar det själv...

Lena/isklockan sa...

Härliga färger. lena/isis

http://isklockan.tradgardsblogg.se/

Unknown sa...

Lovely blooms! And your floral arrangements are spectacular!

easygardener sa...

Beautiful pictures. I can almost smell the fragrance!

Mia sa...

Orange rosor är verkligen tjusiga.

Katarina sa...

Vilka fina blomsterarrangemang du bjuder på idag, Anna! Och tack för påminnelsen om Tagetes för rostrött jord - kan vara ett användbart tips!
Katarina

Fifi Flowers sa...

GORGEOUS photos! GORGEOUS flowers!!!

Margrethes hus og hage sa...

Vakre bilder :) Og flott å se på i disse regnfulle tider!

Ønsker deg en fin helg! Hilsen Margrethe

sweetbay sa...

Westerland is a beautiful rose!

knatten sa...

Älskar Westerland men vet du, jag bor i zon 4 o min Westerland är jättestor. Dessutom växter den mot vår vita vägg mot mjölkrummet så du har rätt att den blir vacker mot rätt bakgrund.
Tack för titten på din trevliga blogg. Kika gärna in hos mej. Jag älskar rosor o visar många hos mej med. /Mia

Lenas trädgård sa...

Ja, Westerland är verkligen praktfull, men allra vackrast är den nog i knopp, precis färdig att slå ut. Den är ca 2 m hos mig, i år har den visserligen fått lite svartfläcksjuka, men den är säkert i fin form igen nästa sommar. Ska faktiskt vattna alla mina rosor i tid nästa år med Atamonblandning. Har du bra erfarenhet av det, eller har du ingen mjöldagg eller andra sjukdomar på dina rosor?
hälsn Lena

AnnA sa...

TACK för alla kommentarer!/Thank's för all comments!/
AnnA

Lillianna sa...

Min Westerland ser möjligtvis ut som på din lilla bild, ganska enfärgad och öppen nästan lite sladdrig. Här hos mig är den nästan lite flouricerande i färgen men det kanske beror på jorden eller nåt. Jag gillar den iallafall!
/Lillianna