tisdag 8 september 2009

TRÄDGÅRDSTEMA:Snittblommor - "Mme Pierre Oger"...

...och "Reine Victoria" tillsammans med vitrosa lejongap i en hjärtformad glas vas, som jag fyndade på 20-kronorshyllan i den lokala blomsteraffären...(Pst! Jag hittade fler fynd på hyllan...)Romantiken flödar......och rosorna är riktiga doftbomber!
Annars är det riktiga kinkrosor bägge två, lite lätt svartprickiga vid denna tiden på åren, men jag ÄLSKAR dem ändå!
"Reine Victoria", räknas till bourbonrosorna, och kom i Frankrike 1872, framodlad av Schwartz. Remonterar med underbart formade rosafärgade doftande rosor, och kan odlas till zon 2. Enligt LÅG kräver den optimala odlingsbetingelser och kan, vilket jag vet, drabbas kraftigt av svartfläckssjuka och även mjöldagg. En riktig kinkig madam!!!
"Mme Pierre Oger" är en mutation av "Reine victoria", men en vitrosa variant. Den introducerades i Frankrike 1878 av Verdier, men det var Oger som upptäckte rosen, som odlas och beter sig likadant som sin släkting...
Den här damen fick jag med mig hem från "Trädgårdens dag" på Bäckaskogs slott, i slutet på förra månaden...Hon klär med rosor!
En liten sovande ängel flyttade hem till mig från Annie på ANNALUNDA...
Med halsband på fick den mig att tänka på "Angelpearls" och hennes fina smycken.(Halsbandet är "gammalt" och tillverkat för kanske fem, sex år sedan av en dam som heter Agneta...)


... Och Eva på ANGELPEARLS har fortfarande utlottning på sina vackra örhängen...











Ha en fortsatt trevlig vecka!
Fler temabilder med snittblommor finns att hitta hos MARIA BERG

9 kommentarer:

Katarina sa...

Verkligen romatiska bilder, Anna! Flera av mina rosor är nu svartfläckiga, men tack och lov som är det själva blommorna som drar ögonen till sig.
Ha en bra dag!

AnnCharlotte sa...

Damen är helt underbar...liksom rosorna och dina fina arrangemang.
Några av "mina" rosor är också prickiga nu men på våren brukar de se ok ut igen.

Angel.Pearls sa...

Tack Anna för att du 'supportar' o är en sån go blogvän! Planerar att köra GiveAway varje månad om det funkar..Du som är rosenexperten: när ska man ansa rosenbuskarna för att få fin blomning till nästa år -mellan hägg o syren, eller...?? Ha det bäst//Eva

Thusnelda sa...

Eg er stum av beundring over rosene og bildene dine. Tusen takk for at du deler dei med oss. Ha ein fin dag.

Inger sa...

'Mme Pierre Oger' är superfin.
Så mycket romantiskt!

mitt gröna hjärta sa...

Härliga rosbilder, rosor och rosdoft kan man aldrig få för mycket av! Njuter själv av min gula ros som nu blommar för andra omgången!
Ha det gott!
Jenny

Margrethes hus og hage sa...

Lekre roser! Og så vakkert du har dandert dem :) Din flotte dame og sovende engel er jo som laget for å framheve rosenes skjønnhet!

Det er alltid kjekt å gjøre noen gode kjøp :) 20 kroner for vasen var jo gibort-pris.

Ønsker deg en fin kveld! Hilsen Margrethe

Maria Berg sa...

Ja, tänk så fin äglen blev i dethalsbandet, fast jag tor du bilvit ännu finare...kram MB

AnnA sa...

TACK för alla snälla kommentarer!
Eva, rosor skall beskäras till våren i musöronstid, dvs då björken börjar skifta i grönt - sedan finns det alltid undantag...Remonterande(återblommande) rosor kan man beskära efter första blomningen för att främja återkommande blomning.
Hur mycket man beskär, beror på tycke&smak och typ av ros.
Förresten blev det så bra att lägga till dig&dina örhängen här efter ängeln och pärlorna. Kul!
Maria B: Tack för att du håller i gång ditt tema...
Katarina: Den blommande fredagen håller mig i gång - tack för det! Kul idé!
Ha det nu bra allihopa!
hälsn
AnnA